Көшпелілер баспанасы киіз үйдің тарихы
18.01.2023 4327

Киіз үй – көшпелі халықтар, дәстүрлі малшылар мен аңшылар ойлап тапқан көне шатыр. Киіз үйдің мың жылдық тарихы бар. Ол тіпті жазба тіл пайда болғанға дейін бар. Тұрғын үйдің бұл түрі көптеген халықтар арасында әлі де қолданылады. Осы күнге дейін көптеген адамдарды қызықтыратын бұл ағаш пен жүн құрылымының ерекшелігі неде?


Киіз үй – көшпелі халықтар, дәстүрлі малшылар мен аңшылар ойлап тапқан көне шатыр. Киіз үйдің мың жылдық тарихы бар. Ол тіпті жазба тіл пайда болғанға дейін бар. Тұрғын үйдің бұл түрі көптеген халықтар арасында әлі де қолданылады. Осы күнге дейін көптеген адамдарды қызықтыратын бұл ағаш пен жүн құрылымының ерекшелігі неде?

Киіз үй сөзінің нақты шығу тегін анықтау өте қиын, өйткені бұл шатыр алғашқы жазба деректер пайда болғанға дейін ойлап табылған. Бұл сөз Батысқа орыс тілінен енген. Ресейге Еуразиядағы түркі халықтарынан келген. «Киіз үй» сөзі оннан астам тілде кездеседі және «халық» немесе «адам аумағы» дегенді білдіреді.

Киіз үйдің дизайны мен құрылысы оның өмір сүрген ғасырлар бойы өзгеріссіз қалды. Шыңғыс хан империясының күшеюінен көп бұрын киіз үй дәстүр бойынша бірнеше қабат мал терісімен немесе киізбен жабылған. Қой жүнінен киіз жасалды, ол жүн талшықтарындағы микроскопиялық ойықтар бір-бірімен тығыз байланысып, өте берік матаны құрады. 

Бұл қойының жүнін тоқуға болмайтындықтан жасалды. Мұндай киізді киім тігуге де пайдаланған. Киіз үйдің киіз жабыны су өткізбейтін болуы үшін киізге май сіңдірілген. Ол сондай-ақ оны суық түнде киіз үйлерді жылытатын тамаша оқшаулағышқа айналдырды. Қазіргі киіз үйлерде негізінен балама материалдарды пайдаланады.

Киіз үйлердің дизайны барлық халықтар үшін шамамен бірдей. Алдымен сақинамен жабылған ағаш торлы жақтау жасалады. Содан кейін оның үстіне киіз, тері немесе осы материалдардың заманауи алмастырғыштары тартылады. Бір жағынан жарыққа қол жеткізу үшін, ал екінші жағынан тұрғын үйдің ішіне орналастырылған ошақтың түтінін шығару үшін әрқашан орталықта ашық тесік қалдырылады. 

Сыртқы қабырғалар кейде дәстүрлі ою-өрнектермен немесе өсімдіктер мен жануарлардың бейнелерімен безендірілген. Шатырдың есігі әрқашан оңтүстікке қарайды. Киіз үйдің жалпы көлемі өте әртүрлі болуы мүмкін. Бір киіз үйде бірнеше отбасы тұруға болатын еді. Бүгінде оларда бір отбасымен тұру әдеттегідей.

Тәжірибелі отбасы шамамен бір сағатта киіз үй тігіп, оны шамамен бірдей уақытта жинайды. Сосын мұның барлығын атқа, түйеге немесе арбаға тиеп, көп әуре болмай жолға шығады. Орта ғасырларда көшпелілер киіз үйдің одан да ыңғайлы түрін ойлап тапты, оны орысша кибитка деп атады. Таныс сөз, солай ма? Кибитка – арбаға тұрақты қондырылған киіз үйдің түрі. Мұндай арбаларды әдетте өгіздер тобы тартатын еді.

Мұндай ыңғайлылықтар қарапайым сән-салтанаттан алыс болды. Негізінен олар көшпелі халықтардың бай, беделді адамдарының иелігінде болды. Ақсүйектер әдетте бірнеше кибиткаға ие болды. Біреуі балаларға, бірі әйелдерге, бірі қызметшілерге, т.б. Орда атанған тұтас бір ауыл, лагерь болып шықты. Жоғарғы билеушіге келгенде киіз үйлердің орналасуы да маңызды болды. Мысалы, үлкен әйелдің шатыры әрқашан батысқа, ал кішісі шығысқа жақын болды. Ортада күңдер, балалар мен қызметшілер тұратын киіз үйлер болды.

Қарапайым көшпелілер лагерьге басқаша, практикалық тұрғыдан қарады. Олар периметрі бойынша киіз үйлер тігіп, оның ішінде қауіпсіздік мақсатында көліктер мен малдарды орналастырды. Егер лагерьде хан болса, онда кибиткалар сыртқы периметр бойынша, ал ханның киіз үйі ортаға орналастырылды.

Дәстүр бойынша отбасылық өмір киіз үйдің төңірегінде өрбіді. Көшпенділерде ерте заманнан бері кенже ұлы әкесінің киіз үйі мен барлық жеке мүлкін мұра етіп қалдырған дәстүрі болған. Киіз үй қашаннан бағалы тауар болса, уақыт өте ол мәртебе белгісіне де айналды. Олар алтынмен, асыл тастармен, інжу-маржандармен және сәнді кілемдермен мол безендірілді. Уақыт өте Шыңғыс хан империясының билеушілері өздеріне сарайлар сала бастады. 

Киіз үйлер тек әскери жорықтар мен ойын-сауық мақсатында пайдаланылды. Осыған қарамастан, бұл тұрғын үйлер халықтың ата-бабаларымен байланысы болды. Археологиялық деректер моңғолдар бір қаланы жаулап алғаннан кейін олардың киіз үйлерін қала ғимараттарына емес, ішіне тіккенін көрсетеді. Олар сондай-ақ шатырларын мерекелер, ресми аудиториялар және қонақтарды орналастыру үшін пайдалануды жалғастырды. Бүгінде ол алюминий мұржалары, күн батареялары және спутниктік теледидар сияқты заманауи құрылғылармен толықтырылған.

Соңғы жылдары киіз үй әлдеқайда батысқа қарай жылжып, демалу үшін танымал бола бастады. Бұл сәнге Уильям Копертуэйт шабыттанды. 1962 жылы ол Жоғарғы сот судьясы Уильям Дугластың Моңғолияға қалай барғаны және дәстүрлі киіз үйде қалай тұрғаны туралы мақаланы оқыды. Копертуэйттің таңданғаны сонша, ол уақытша киіз үй жасап, онда өмір сүре бастады. Содан кейін ол осы шығыс шатырларын шығара бастады. Ол олардың дизайнын үнемі жетілдіріп отырды. Бірте-бірте оның төңірегінде ізбасарларының тұтас бір қауымы қалыптасты. 

Бұл қауымдастық кейіннен «Киіз үй қоры» деген атпен белгілі болды, ол көшпелі өмірді зерттеу мен ағарту және киіз үй құрылысын шексіз жетілдіру мен жаңғыртуға арналған коммерциялық емес ұйым. Бүгінде киіз үй тігумен айналысатын компаниялар бар. Бұл көшпелі үйдің батыстағы танымалдылығының шыңы ХХ ғасырдың 60-70 жылдарындағы хиппи дәуіріне келді. Киіз үй қазіргі өмірдің күйзелістерінен бас тартуды және табиғатпен бірлікті білдіреді. Бұл бостандықтың символы болды. Хиппи қозғалысы сейіле бастағанда, бұл шатырларға деген қызығушылық та сейілді.

Соңғы жылдары «глэмпинг» деп аталатын қозғалыс пайда болды. Бұл ұғым «жарқыраған» және «кемпинг» сөздерінің мағынасын біріктіреді. Қазір ол сәнді демалыс орнының символы болып табылады. Ондағы киіз үйлер барлық заманауи ыңғайлылықтармен жабдықталған. Кез келген жоғары санатты қонақүйдің бөлмесіндегідей ыңғайлы жиһаздар бар. 

Адамдар табиғаттан және олардың ата-бабаларынан ажырап бара жатқан қазіргі әлемде адамзат бұрынғыдан да қарапайым нәрсемен байланысуға мұқтаж. Заманауи жарқырау үшін киіз үй дәл осыны ұсынады - қонақ үйдегі немесе жылжымалы үйдің барлық жайлылығы мен ыңғайлылығы, бірақ сонымен бірге табиғатпен толықтай үйлеседі.

 

Керімсал Жұбатқанов, Қазақ - Орыс халықаралық университетінің доценті, тарих ғылымдарының кандидаты