Жамбыл атындағы филармонияда жаңа маусым Бах пен Мендельсон туындыларымен ашылды
20.09.2023 1161

Жамбыл атындағы Қазақ мемлекеттік филармониясының кезекті маусымы Бах пен Мендельсон сазымен ашылды. Концерттік бағдарламаның бірінші бөлімінде И. С. Бахтың «Прелюдия мен фуга соль-минор BWV 535», Ф. Мендельсонның «Прелюдия мен фуга соль-мажор», И. С. Бахтың «Прелюдия мен фуга ля-мажор BWV 536» мен Ф. Мендельсонның «Прелюдия мен фуга ре-минор» һәм И. С. Бахтың «Прелюдия мен фуга ре-мажор BWV 532» шығармалараы орындалды. Екінші бөлімде Ф. Мендельсонның «Соната № 3 ля-мажор», И. С. Бахтың «Соната № 3 ре-минор BWV 527» мен Ф. Мендельсонның «Соната № 4 си-бемоль мажоры» орындалды.


Концертте шығармалары орындалған қос ұлы музыкант өмірі мен өнеріне тоқтала өтейік.

Немістің көрнекті композиторы, органисті және клавесиншісі Иоганн Себастьян Бах 1685 жылы 21 наурызда Германияның Тюрингиядағы Эйзенах қаласында дүниеге келген. Оның әулетінің мүшелерінің көпшілігі Германияда үш ғасыр бойы кәсіби музыкант болған. Иоганн Себастьян өзінің алғашқы музыкалық білімін (скрипка мен клавесинде ойнау) сарай музыканты болған әкесінің жетекшілігімен алды.

1695 жылы әкесі қайтыс болғаннан кейін (анасы одан бұрын қайтыс болған) бала Ордруфтағы Әулие Михаэлис шіркеуінде шіркеу органисті болып қызмет еткен үлкен ағасы Иоганн Кристофтың отбасына өмір сүреді.

1700-1703 жылдары Иоганн Себастьян Люнебургтегі шіркеу хор мектебінде оқыды. Оқу кезінде Гамбург, Целле, Любек қалаларында болып, өз заманының атақты музыканттарының шығармашылығымен және жаңа француз музыкасымен танысады. Дәл осы жылдары ол орган мен клавиерге арналған алғашқы шығармаларын жазды.

1703 жылы Бах Веймарда скрипкашы, 1703-1707 жылдары Арнстадт шіркеуінің органисті, содан кейін 1707 жылдан 1708 жылға дейін Мюльхасен шіркеуінде жұмыс істеді. Содан кейін оның шығармашылық қызығушылықтары негізінен орган мен клавирге арналған музыкаға бағытталған.

1708-1717 жылдары Иоганн Себастьян Бах Веймардағы Веймар герцогінің сарайында музыкант қызметін атқарды. Осы кезеңде ол көптеген хор прелюдияларын, орган токкатасаны  мен фугу ре-минор, пассакалью до-минор жасады. Композитор клавиерге музыка мен 20-дан астам кантата жазды.

1717-1723 жылдары Бах Кетенде Анхальт-Кетен герцогы Леопольдке қызмет етті. Мұнда жеке скрипкаға арналған үш соната мен үш партита, жеке виолончельге арналған алты сюита, ​​клавьерге арналған ағылшын және француз сюиталары, оркестрге арналған алты Бранденбург концерті жазылған. Кейіннен Бах барлық пернелерде 24 прелюдия мен фугадан тұратын «Ізгі Клавьердің» екінші томын жазы.

Кетенде «Анна Магдалена Бахтың жазба кітабы» басталды, оған әртүрлі авторлардың пьесаларымен бірге алты «Француз сюитасының» бесеуі кіреді. Дәл осы жылдары «Кішкентай прелюдиялар мен фугетталар. Ағылшын сюиталары, хроматикалық фантастика және фуга» және басқа да пернетақта туындылары жасалды. Бұл кезеңде композитор көптеген кантаталар жазды.

1723 жылы Лейпцигтегі Әулие Фома шіркеуінде оның «Әулие Джон пассионы» (Евангелие мәтіндеріне негізделген вокалдық-драмалық шығарма) орындалды.

Сол жылы Бах Лейпцигтегі Әулие Фома шіркеуінде және осы шіркеу жанындағы мектепте кантор (мұғалім) лауазымын алды.

1736 жылы Бах Дрезден сотынан корольдік поляк және саксондық сайлау сотының композиторы атағын алды.

Иоганн Себастьян Бах – әлемдік музыка мәдениетінің ірі тұлғасы, оның шығармашылығы музыкадағы философиялық ойдың шыңдарының бірі саналады. Әртүрлі жанрлардың ғана емес, сонымен қатар ұлттық мектептердің ерекшеліктерін еркіндікке ұмтылу арқылы өз заманынан озық өлмес шедеврлер жасады.

1740 жылдардың аяғында Бахтың денсаулығы нашарлап, оның көру қабілеті бәсеңдейді. Катарактаға жасалған екі сәтсіз ота толық соқырлыққа әкелді.

Ол өмірінің соңғы айларын қараңғы бөлмеде өткізіп, күйеу баласы, органист Альтникольге соңғы хорын шығарды.

1750 жылы 28 шілдеде Иоганн Себастьян Бах Лейпцигте қайтыс болды. Ол Әулие Иоанн шіркеуінің жанындағы зиратқа жерленген. Ескерткіштің жоқтығынан оның моласы көп ұзамай жоғалып кетті. 1894 жылы қалдықтар Әулие Иоанн шіркеуіндегі тас саркофагта табылып, қайта жерленді. Шіркеу Екінші дүниежүзілік соғыс кезінде бомбалау кезінде жойылғаннан кейін оның күлі 1949 жылы Әулие Томас шіркеуінің канцелярында сақталды.

Джейкоб Людвиг Феликс Мендельсон-Бартолди – көрнекті неміс композиторы, ол виртуозды пианист, дарынды ұстаз және дирижер ретінде де танымал болды. Ол классикалық музыкадағы романтикалық қозғалыстың ең ірі өкілі болып саналады. Сонымен қатар, Мендельсон Лейпциг консерваториясын құрды және оның алғашқы директоры болды. Композитор ұзақ өмір сүрген жоқ, артына бай шығармашылық мұра қалдырды, оның ішінде әйгілі минордағы скрипкалық концерті мен «Жазғы түндегі арман» пьесасының увертюрасы, сонымен қатар оның әйгілі «Үйлену маршы» шедеврге айналды. Дегенмен, Мендельсонның тағы бір еңбегі бар, ол үшін бүкіл адамзат оған шексіз риза. Ол сол кезде ұмыт болған ұлы Иоганн Себастьян Бахтың еңбегін әлемге қайта ашты.

Феликс Мендельсон 1809 жылы 3 ақпанда Гамбургте еврей банкирінің ауқатты және ықпалды отбасында дүниеге келген. Оның әкесі Авраам Мендельсон, ал атасы Моизе Мендельсон, еврей ағарту қозғалысының негізін салушы, философ және діни толеранттылық идеясын уағыздаушы. Бала туылғаннан кейін бірнеше жыл өткен соң, оның отбасы лютерандық дінді қабылдады, осы оқиғадан кейін негізгі фамилияға екінші есім қосылды - Бартолди. Феликс жастайынан балалары үшін аяулы ата-анасы жасаған білім алуға қолайлы ортада тәрбиеленді. Ол тамаша, жан-жақты білім алды, зиялы қауымның атақты өкілдерімен араласуға мүмкіндік алды, сол заманғы көрнекті философ Фридрих Гегель мен музыкант Карл Зельтер үйге жиі баратын.

Кішкентай Феликстің анасы болашақ композитор мен оның әпкесі Фаннидің музыкаға деген құштарлығын бірінші болып байқады. Олардың алғашқы ұстазы болып, балалардың бойына сұлулық сезімін ұялатып, нота жазуының негізін қалаған да сол. Ли қолынан келгеннің бәрін бергенін түсінгенде, ол балаларды Берлиннің көрнекті музыка мұғалімі Людвиг Бергерге оқуға жіберді. Зелтердің өзі олармен теориямен жұмыс істеді. Бала сонымен бірге скрипканы үйренгісі келді, оған бірінші сынып мұғалімдері де көмектесті, содан кейін болашақта оның сүйікті музыкалық аспабы болатын альтқа ауысты.

Феликс 9 жасында пианист ретінде алғаш рет көпшілік алдына шықты, ал бір жылдан кейін ол өзінің вокалдық қабілетімен көрермендерді баурап алды. Сонымен бірге оның алғашқы туындылары: скрипка мен фортепианоға арналған сонаталар, орган композициялары пайда болды. Генрих Гейне сол кезде де жас талантты «музыкалық ғажайып» деп атады. Сонымен бірге композитор концерттік қойылымдармен айналысып, жұртшылық алдында дирижер және орындаушы ретінде басқалардың ғана емес, сонымен қатар өз туындыларын орындаушы ретінде көрінді және 1824 жылы өзінің алғашқы тәуелсіз операсы «Екі жиен» қойылды. 

Мендельсонның көзқарасы білім алудан және сол дәуірдің ең ақылды адамдарымен қарым-қатынаста болудан басқа, саяхаттың да ықпалы да болды. Ата-анасы балаға әрдайым әлем көрсетуге тырысты.

Ол кезде қала Еуропаның мәдени орталығы болып саналды, онда ең танымал композиторлар өмір сүріп, жұмыс істеді. Оның жетістігіне ең жоғары бағаны Париж консерваториясының басшысы берді, бірақ Мендельсонның өзіне француз музыкалық дәстүрлеріне ерекше әсер етпеді. Бұған оның достарымен жеке хат алмасуы және әпкесі Фаннидің жазбалары дәлел. Соған қарамастан, Феликс шығармашылық интеллигенцияның жоғарғы қоғамында пайдалы байланыстар жасай алды.

Мендельсондар сол жылдың соңында Берлинге үйлеріне оралды. Жас жігіт Гетеге қайта оралып, алғаш рет оған арналған фортепианолық концертті орындайды. 1825 жылы тамызда ол өзінің алғашқы күрделі жұмысы – «Дон Кихот» поэмасы бойынша екі бөлімнен тұратын «Камачоның үйлену тойы» операсының жұмысын аяқтады.1827 жылы Камачоның үйлену тойының сахналық интерпретациясы алғаш рет жоспарланған. Жұртшылық спектакльдің премьерасын жылы қабылдады, опера сыншылардан жақсы баға алды, бірақ үнемі сахна артындағы интригалар мен шым-шытырықтардың кесірінен екінші қойылым болмады. Мендельсонның өз шығармашылығынан көңілі қалғаны сонша, ол опера жазуға мәңгілік ант беріп, бар назарын аспаптық шығармаларға аударды. Сол жылы жас музыкант Берлиндегі Гумбольдт университетіне қабылданып, ол өзінің алғашқы ұстаздарының бірі Фридрих Гегельдің дәрістерін тыңдады.

26 жасында Феликс Мендельсон Гевандхаустың ең жас директоры болады. Мендельсонның жетекшілігімен Гевандхауздағы концерттер тез арада жалпыеуропалық мәнге ие болды, ал композитордың өзі көрнекті тұлғаға айналды. Ол Дюссельдорф кезеңінде ойластырылған «Илия – Павел – Христос» діни тақырыптағы триптихті аяқтайды.

Әкесі қайтыс болғаннан кейін көп ұзамай Феликстің анасы оның лайықты әйел табуын талап етеді және 1836 жылдың күзінде ол бай отбасынан шыққан Сесилия Жан-Рено есімді қызға үйленеді. Отбасылық өмірде Мендельсон көптен күткен үйлесімділік тапты. Оның әйелі қамқор және үнемді болды. Некеде бес бала туды, бақытты Мендельсон отбасы бақытынан жаңа шығармашылық идеяларды алды. 1840 жылы ол Лейпцигте Германиядағы бірінші консерваторияны құру туралы өтініш берді, содан кейін ол үш жылдан кейін құрылды.

1841 жылы Пруссия королі Фредерик Уильям IV Мендельсонды Берлинге шақырды. Ол композиторға Корольдік өнер академиясын реформалауды тапсырады. Мендельсон батыл түрде іске кіріседі, бірақ оның қызметі Берлиннің шығармашылық интеллигенциясының қатты қарсылығына тап болды, Берлинді тастап кетеді.

1845 жылы саксон патшасы Мендельсонды Лейпцигке қайтып келуге көндірді. Гастроль аяқталғаннан кейін ол үшінші бөлімді – «Мәсіхті» бастайды, бірақ композитордың денсаулығы сыр беріп, жұмысын тоқтатуға мәжбүр болады. Отбасылық дәрігер оған гастрольдік сапарға шығуға тыйым салады. 1847 жылдың қазанында ол инсульт алды, содан кейін 3 қарашада екінші рет қайталанды. 1847 жылы 4 қарашада таң ата 39 жасында композитор Феликс Мендельсон мәңгілік мекеніне аттанып кетті. Соңғы демі шыққанша қасында сүйікті жары Сесилия болды.